Kovászna, több száz kastély és ősi mesterségek földje

0 2.098

20. szeptember 22-2016. között az Utazási Fókusz Egyesülettel indultunk Székelyföld, azon belül is elsősorban Kovászna megye és környéke felfedezésére.

Kezdettől fogva tisztában voltam vele, hogy 2 nap nem elég ahhoz, hogy mindent felfedezzünk a környéken, de mindennek megvan a kezdete. És sikerült képet alkotnom a régióról.

Kovászna, több száz kastély földje

Szeptember 20-án 08:30-kor indultunk a Bukarest - Sf. Gheorghe - Arcuș - Tălișoara útvonalon. Nem indultam el előzetes elképzelésekkel. Tudtam, hogy egy vitatott régióba megyünk. Bizonyára hallott már Hargita és Kovászna megyékről, amelyek területi autonómiát akarnak (van, aki akar). Vagy azok az emberek ezekről a területekről, akik nem akarnak románul beszélni. Lépjünk ki a klisékből, és ne vonjunk le következtetéseket a hallottakból.

Örömömre szolgált, hogy vendégszerető embereket fedezhettem fel, akik melegek, vendégszeretőek és szívesen hirdették helyi értékeikat és hagyományaikat. Románul beszéltünk, sokat beszéltünk románul, nevettünk, viccelődtünk, szórakoztunk. 2 teljes nap volt, és arra gondoltam, hogy visszatérek Kovásznára.

Mi késztetett arra, hogy ezzel a gondolattal távozzam? Az ország ezen szegletében megélt kellemes élmény és az újabb és újabb felfedezés iránti kíváncsiság.

Nincs értelme metaforákkal és jelzőkkel beszélni. És jobb, ha megcsodálok néhány fotót.

Magánmúzeum, több mint 550 vas gyűjteménye (Arcuș falu).

gyűjtő-vadállatok-vasalt-2
gyűjtő-vadállatok-vasalt-1

További tárgyak a magánmúzeumban!

magánmúzeum-kovászna-3
magánmúzeum-kovászna-1

A képek sokat mondanak, de mégsem tudtuk felvenni a magánmúzeumban látott összes tárgyat. Ez valami egyedülálló Romániában, és azt javaslom, látogassa meg.

Sajnos a múzeum honlapja magyar nyelvű. Egy román és egy angol verziót ajánlunk. Aki turistákat akar, kommunikálnia kell velük.

Székely Nemzeti Múzeum (Szent György).

a Székely-Nemzeti Múzeum-12
a Székely-Nemzeti Múzeum-10
a Székely-Nemzeti Múzeum-8
a Székely-Nemzeti Múzeum-6
a Székely-Nemzeti Múzeum-4
a Székely-Nemzeti Múzeum-2
a Székely Nemzeti Múzeum

Kellemes meglepetésként fedeztem fel itt a romániai székelység történetének egy részét. Sajnos az idő túl rövid a látogatáshoz. Részletek a múzeum honlapja!

A kovács az „erdőföldről” (Tălișoara)

Egy nap egy varázslatos utazásra indultam az "Erdők Földjén". Beszálltunk egy szekérre és elindultunk baraolt környékére barangolni. Kerestem a kincset egy fa gyökerénél, ittam vizet az élet forrásából, és patkoltam a kovácsot a kovácsnál. Ugyanakkor a kovács egy nagyon jó pálinkával melengette a torkunkat, és egy szelet zsiradékos, hagymás kenyérben kínálta a helyi lélek örömét.

szökőkút-élet-víz-kovászna
a kovács-kovászna-5
a kovács-kovászna-3
a kovács-kovászna-1

Dániel-kastély Tălișoaráról

A tálivári Daniel-kastélyban volt szállásom. A pusztulástól megmentett kastély most tágas szobákat és meghitt társalgókat, vastag falakat és kecses árkádokat kínál.

vár-dániel-5
vár-dániel-3
vár-dániel-1

Volt művészi pillanatunk, pihenés, de finom és ízletes menük is. Mi mást kívánhatna még a szállástól? Minden szoba egyedi, és kérem, hogy hozzáférjen a fényképekhez szálloda honlapja.

Remélem, felkeltettem a figyelmedet ezekkel a fotókkal, és kíváncsivá tettem, hogy látogass el ezekre a vidékekre. A kovásznaiak a turizmust szeretnék fejleszteni a térségben, de az út elején járnak és kis lépésekkel haladnak.

Ahogy észrevettem, gyors megközelítés csak autóval lehetséges. Vonattal vagy más módon nehezebb. Rengeteg munka van még az infrastruktúrán. Bukarest és Tălișoara között 232 kilométer van, ez az út elméletileg körülbelül 3 óra alatt megtehető. Alapvetően tovább tarthat az út, mert vannak szerpentines vidékek, vannak kátyús útszakaszok stb.

Kovászna, a kastélyok földje

Végül elhagytuk a 100 kúria földjét, Kovásznán, Bigfalău környékén. Kovászna megyében több mint 110 felbecsülhetetlen történelmi és építészeti értékkel bíró kastély és kúria található. Sokan közülük nem a bojárokhoz, hanem néhány kapitányhoz tartoztak.

kovászna-kúriák földje-4
kovászna-kúriák földje-2

Tetszett a környék, és szerettem volna még sok történetet tudni ezekről a kastélyokról. De a rövid idő csak arra adott lehetőséget, hogy néhányat meglátogassunk. Egyesek a leromlás előrehaladott stádiumában vannak, másokat a helyiek mentettek meg. A jövőben remélem, hogy a hatóságok is részt vesznek a mentésükben, szállásegységekké alakításukban. Hiába látjuk őket, ha egy évtizedes kastélyban megélt élményben nem részesülhetünk.

Következtetésem pozitív és kellemes. Szerettem új szép helyeket felfedezni Romániában, és nagyon örültem azoknak, akiket meglátogattak és ezek között éltek. Örömmel láttam, hogyan művelik az ősi mesterségeket, és értékeltem, ahogyan megőrizték történelmüket, történelmüket.

Úgy tűnik, a kovásznai turizmus jó úton halad, de ehhez infrastruktúrára és sokszínűségre van szüksége. És különösen az AirlinesTravelnél tudtam meg, hogy Kovászna megye ösztönzi a brassói repülőtér építését. Ennek ellenére azt javaslom, hogy sétáljon körbe ezeken a területeken. Szerintem nem fogsz unatkozni.

Válaszolj

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.